Slava Ukraine
Esileht » Arvamused » Arvamus »

Kommentaar. Nad ei tea, mida nad teevad!

27.04.2007 | | Rubriik: Arvamus

Jeesus on maailma kõige kuulsam mees, ajalooline tegelaskuju, Jumal.

Kuulsusi on mitut liiki. Ühed on odavad. Staarikesed. Neid kiputakse sageli naeruvääristama. Teised on elitaarsed. Tuntud vaid oma ringkonnas. Jeesus eristub mõlemast – Ta on tuntud ja tunnustatud väga erinevates sihtrühmades. See teebki Ta eriliseks. See on Jumala privileeg.

Jeesuse ja usu sümbolite kasutamine ilmalikus reklaamis tekitab kristlastes (laiemalt kõigis usuringkondades) reeglina pahameelt. Hea maitse piiri on lihtsam ületada kui seda mitte teha.

Hiljuti asutus Jeesusega sarnane kuju üles ehitusfirma Koger&Partnerid reklaamis. Reklaamitegijatele meeldib ärritada. Reklaami olemuse ühe definitsiooni kohaselt on reklaam tuntud asjade-inimeste ebatavaline kokkupanek.

Ärritas ka seekord, kuigi Jeesusega sarnase kuju kasutamine kommertsreklaami näitlejana ei olnud ega ole sugugi originaalne mõte. Maailmas on tänu suurele tuntusele pidevalt toodud usu sümboleid või võtmeisikuid kommertskasutusse – enamasti hoolimatult. Kahjuks.

Olen veendunud kahes: esiteks, usuga seotud teemade äristamine mõjub labastamisena. Riivab tundeid. Miks peaks äriettevõte korjama endale vaenlasi inimeste hulgas, kes muidu võiksid olla tema tarbijad?

Teiseks, ma ei usu väga, et Eesti ühiskonnas oleks sellisel teguviisil erilist kommertsedu. Põhjus on selles, et Jeesuse järgijad peavad sellist teguviisi odavaks igal juhul. Ja kes Temasse ei usu, või kellele Ta ei meeldi, ei osta seepärast ka kindlasti mitte. Kaotajaid on, kuid võitjaid pole.

Olemata paadunud usutemaatika kasutamise vastane ilmalikus kommertslikus elus, saab seda teha siiski vaid juhul, kui see ei naeruväärista ega heida usule varju. Keegi ei pea usukuma, kuid kedagi ei saa ka keelata uskumast. Selliseid võimalusi on tegelikult kaunis vähe. Siin kehtib lihtne käsk, et me ei pea Jumala nime ilma asjata suhu võtma.

Jumal on siiski suurem kui meie. Ka kristlased ei pea iga pahateo peale avalikku lärmi tõstma, vaid püüdma rahvale selgitada, miks nii teha ei sobi. Kristlaste pahameel ületab alati uudiskünnise ja tõmbab tegijaile tähelepanu. Seda nad ootavadki. Jeesuse sõnad, et nad ei tea, mida nad teevad, kehtib siingi.

Vahel tekkib ju tahtmine minna lahingusse – silm silma ja hammas hamba vastu. Aga see oli Vana Testamendi aeg, mil asjad niiviisi käisid. Jeesuse sõnum on pigem, et kui sind lüüakse vastu ühte põske, siis keera teine ette. Maailmaga sõdimine ei paranda maailma, ei vii evangeeliumi edasi kõike maailma. Armastus viib. Seda peaks me jagama.

Janek Mäggi

Autor on kommunikatsioonibüroo Powerhouse juhataja.

2 kommentaari artiklile “Kommentaar. Nad ei tea, mida nad teevad!”

  1. Külaline ütleb:

    Kes teab, kuidas ajalooline Jeesus tegelikult välja nägi? Selle kohta pole teada mingeid andmeid. Asjatundjate arvates, lähtudes sel ajal sealkandis elanud inimeste välimusest, pidi Ta olema hoopis erinev Lääne kunstnike kujutatust.

  2. Külaline ütleb:

    Minu arust on see reklaamisari väga lahe. Eriti lahe on see teatav \”kiiks\”: puusületäiega Koidula, kardulast kooriv Jeesus….;) see mäng küsimusega, kes missuguses kodus elaks ja kuidas toimiks…. ei, mulle meeldib. Ja kuigi enamasti pole ma samuti nõus Jumala ja kiriklike asjade tarvitamisega reklaamimaailmas, on sedakorda minu arust jäädud hea maitse piiridesse.
    Mida oleks J. Mäggi siis kirjutanud, kui Jeesusega oleks näiteks mullivanni reklaamitud? ;)