Mida arvata Püha Vaimu kirikus toimunud Madonna kontserdi järelpeost?
12.08.2009 | Tiiu Pikkur | Rubriik: Online artiklidNädalalehe Eesti Ekspress õndsal algusajal kirjutasin arvamusloo sellest, kuidas peaks inimene käituma, kui ta osaleb kirikus toimuval sündmusel, olgu selleks siis ristsed või matused, laulatus või mõni kontsert, kirjutab õigeusu preester Sakarias Leppik Eesti Päevalehes.
Iga konfessioon on vastavalt oma pärimusele kirikuhoones liikumise ja tegutsemise põhimõtted koguduseliikmetele selgeks teinud. Nii ka selle, mis kirikus üldse toimuda võib, mis on üldse lubatav. Tallinna Püha Vaimu kirikus toimunu äratas sellesisulise teema taas.
Kirik on esmalt mõeldud jumalateenistuste pidamiseks ja selleks eriliselt pühitsetud. Inimelu saatvad kirikutalitused tulevad alles pärast seda. Ja ehk alles siis võib kõne alla tulla ka kontsertide korraldamise võimalus. Milline sekundaarne tegevus kirikus toimub, on eri kirikuis lahendatud eri moel. Kui luterlikus kirikus otsustavad kiriku kasutamise üle koguduse vaimulik ja juhatus, siis roomakatoliku ja õigeusus kirikuis määrab selle traditsioon ja piiskopi otsused.
Õhtumaade protestantismis on kirikuruumi kasutamine profaansemaks muutunud, mis põhineb arusaamal, et kirik ei ole üksnes Jumala teenimise, vaid pigem koguduse kooskäimiskoht. Ja Lääne-Euroopa kirikuis ei ole ka DJ-puldi kasutamine midagi uut, näiteks anglikaani kirikus on "kirikureive" juba kümmekond aastat tagasi peetud.
See oli kokkuvõttes väga mõtestatud ja sisuline üritus koos ülihää ja maitseka elektroonilise muusikaga, kuigi selgi puhul tekkis debatt, kas selliseid üritusi peaks kirikuhoones korraldama. Aga ärgem unustagem: see kõik on Lääne-Euroopa, kus pühaduse ja profaansuse piir ongi valgustusajastust alates püsivalt ähmane ning paljude arvates liigub pigem profaansuse poole ja pühadusest eemale. Sellest termin „ilmalikustumine” ehk „sekulariseerumine”.
Püha Vaimu kiriku juhtum tõendab kujukalt, et Eesti ei ole Euroopast kuhugi kadunud. Püha Vaimu kiriku keskaegsel pastoril Balthasar Russowil oli mitu korda tugevam seljatagune kui õpetaja Gustav Piiril. Russowi alltöövõtjad või koostööpartnerid teadsid täpselt, mida kirikus teha võib ja mida mitte. Tema valvuritega ei oleks suure tõenäosusega midagi sellist eales juhtunud, sest tema ühiskonnas olid väärtushinnangud selged ja kontrastsed.
Palju tähtsam on pöörata tähelepanu „Püha Vaimu ürituse” korraldajatele. Nad on ilmalikustunud, väärtustest lesestunud ühiskonna lapsed, kelle jaoks on kirikus Madonna kontserdi järelpeo korraldamine vaid üks „eksklusiivsete” ürituste sarjas, millega kananahka ihule kutsuda. Neil, kes iganes ka sellest peost osa võtsid, puudus elementaarne viisakus.
Neid ei saa süüdistada pühaduseteotuses, sest nad ei tea, mis on püha. Ainuke, milles neid süüdistada saab, on harimatus. Juba ainuüksi idee korraldada kirikus kahemõtteliselt esineva poplauljatari auks pidu on intentsioon, mis paljastab halastamatult seal osalenud Eesti avalike tegelaste kultuurikihi puudumise ja nigela lastetoa. Seda ei ole võimalik varjata ning kahjuks on see Eestis tavaliseks saanud. Eesti rumaluse presentatsioon.