Slava Ukraine
Esileht » Online » Online artiklid »

7.08 Õhtud Eliisabeti kirikus koos orelimuusikaga

07.08.2007 | | Rubriik: Online artiklid

Juba viiendat suve kutsub Pärnu orelifestival huvilisi Eliisabeti kirikusse reedeõhtuid koos orelimuusikaga veetma. Seega on jõutud esimese väikese juubelini, mis tugineb palju pikemal, aastakümnete tagusel orelikontsertide traditsioonil.

Kuulusid ju kirikuvaenuliku nõukogude aja Pärnu suvede juurde ikka orelikontserdid, olude sunnil korraldatud küll anonüümsete liturgiliste õhtute nime all, mille innuka kuulajaskonna moodustasid enamjaolt Venemaalt saabunud juudisoost suvitajad.

Pärnul polnud veel ühtki praegustest uhketest festivalidest ja Eliisabeti kiriku võlvidealuse äratasid vaikusest vaid orelihelid.

Tänapäeval on olukord hoopis teine: viies Pärnu orelifestival teavitab oma tegemistest kuulutusetulpadel, andes teada oma kindlast kohast suvituslinna kirevas kultuuripildis.

Kirik saab uue pilli

Orelimuusika lähendamiseks publikule saab üht-teist kindlasti teha. Pärnu orelifestivali kunstilisel juhil Jaanus Torrimil on ideid, kuidas orelikontsertidele tulevikus uusi väljundeid luua. Suurim uuenduslik potentsiaal on uue oreli ehitus Eliisabeti kirikusse, mis on kavandatud 2010. aastaks.

Uue oreli tulek on suursündmus kogu linnarahvale, mis juhtub ehk korra või kaks sajandis. Pärnu puhul võib see suurepäraselt rikastada siinset kultuuripilti oreliga seonduvate sündmustega, nagu seda on suvised meistrikursused, konkursid, koori ja muude kooslustega koostööd võimaldavad projektid.

Tulles tagasi tänavusuvise orelifestivali juurde, mis kestab 1. juunist 31. augustini, tahan alla kriipsutada sümpaatset esinejate valikut, milles on ruumi suurele hulgale eesti organistidele (Kadri Ploompuu, Hille Poroson, Tiia Tenno, Elke Unt, Andres Uibo, Ines Maidre, Aare-Paul Lattik, Kristel Aer, Jaanus Torrim), kelle vahele mahub siiski mõni välismaine kolleeg (Ludmilla Golub Venemaalt, Ton van Eck Hollandist ning Jostein Aarvik Norrast), nemad toovad interpretatsioonilist vaheldust.

Osa kontserte on toimunud laulja või teise instrumendi kaastegevusel. Nende hulgast märgiks eriti ära huvitava oreli ja klaveri ansambli, millel esinesid Valerija Anfinogenova ja Ludmila Golub Venemaalt. Ka teine üsna harva esinev kooslus, oreliduo Hille Poroson ja Tiia Tenno, jättis sellesuvisesele orelifestivalile meeldivalt värske jälje. Jaanus Torrim orelifestivali juhina rõhutas tänavuste kontsertide ühtlast kõrget taset, mida publik on kindlasti märganud.

Lõpuks peatun veel äsjasel eesti heliloojate uudisloomingu konkursil 1. augusti õhtul Eliisabeti kirikus, mis toimus Pärnu orelifestivali ja Tallinna orelifestivali koostööna. Väljakuulutatud konkursile oli laekunud üheksa teost, mille kandsid ette organistid Aare-Paul Lattik, Hille Poroson ja Jaanus Torrim.

Erilist kiitust teenivad Poroson ja Torrim, kes võtsid vastu väljakutse õppida üsna keerulise ja kaasaegse helikeelega teosed ära vaid paarinädalase tähtajaga ja tegid seega võimalikuks viie konkursiloo ettekande.

Konkureerivad teosed olid vormilt ja sisult meeldivalt erinäolised. Ettekandele tulnud üheksa pala pakkusid üsna fantaasiarikkaid pealkirju. Kolmele parimale oli välja pandud ka preemia: esimene preemia 20 000 krooni, teine 12 000 ja kolmas 8000 krooni.

Oreliteoste konkurss

Et ükski teos teistest taseme poolest silmapaistvalt esile ei kerkinud ega tekkinud ka selgelt eristuvad esikolmikut, otsustas konkursi žürii allakirjutanu eesistumisel jätta esikoha välja andmata ja jagas auhinnafondi kahe teise ja kahe kolmanda koha vahel eesmärgiga premeerida-stimuleerida rohkem osavõtjaid.

Teist kohta jäid jagama Rein Kalmuse “Läbi kaleidoskoobi” ja Aare-Paul Lattiku “Danse Macabre”, kolmandat kohta Jaanus Torrimi “Meditatsioon ja tokaata” ja Aaro Pertmanni “Kohtumised unenägudes”.

Üllatav oli tõdeda, et osavõtjate hulgas oli mitu noort muusikut, ka lausa üliõpilasi, kes suutsid kogenumate kolleegidega rinda pista. Orel oma eripäraga eeldab pilli head tundmist, mistõttu autorite hulgast jäid sõelale just orelimängu praktilist poolt hästi valdavate komponistide teosed.

Uudisloomingut saab kuulda 1. augusti kontserdil.

Ines Maidre

Pärnu Postimees, 7. augustil 2007